
The journal Linguistics & Polyglot Studies is an international peer-reviewed journal publishing research in linguistics, polyglottery and related fields.
The Goals and Objectives of the Journal:
- promoting international scholarly communication and discussion of ideas and findings in the field of linguistics, cross-cultural communication, translation studies, literature studies, methodology of foreign language teaching and related disciplines;
- developing an international platform for publication of research papers and conference proceedings in the field of polyglottery;
- publishing results of original interdisciplinary research.
The journal is the successor of the collection of scholarly works "Philological Sciences at MGIMO", published since 1999, and the scholarly journal "Philology at MGIMO", the journal of the Higher Attestation Commission since 2017. The name of the journal echoes the unique language situation at MGIMO, where more than 50 foreign languages are taught and a special interest is shown in the study of two or more foreign languages.
"Linguistics & Polyglot Studies" focuses primarily on the following themes:
- Linguistics and cross-cultural communication
- Sociolinguistics
- Cognitive linguistics
- Translation studies
- Pragmatics
- Discourse analysis
- Literature and culture studies
- Polyglottery
- Innovative methods of foreign language learning/teaching
- Reviews
The journal publishes articles by famous and young scientists, professors, educationalists, graduate and undergraduate students from Russia and other countries in 10 languages: Russian, English, German, French, Spanish, Italian, Chinese, Japanese, Arabic and Hindi.
Indexation:
Journal list of the Russian Higher Attestation Commission (VAK journals)
5.9.7. Classical, Byzantine and New Greek philology (philological sciences), 5.8.1. General pedagogy, history of pedagogy and education (pedagogical sciences), 5.8.7. Methodology and technology of professional education (pedagogical sciences), 5.9.2. Literatures of the peoples of the world (philological sciences), 5.9.6. Languages of the peoples of foreign countries (with indication of a specific language or group of languages) (philological sciences), 5.9.8. Theoretical, applied and comparative linguistics (philological sciences).
Publication frequency: quarterly.
A double-blind peer review.
Publication fees: free of charge.
The journal is published in accordance with the policies of COPE (Committee on Publication Ethics).
Subscription index of the publication in the Catalog of the Agency “Ural-Press” – 80991.
Current issue
LINGUISTICS AND INTERCULTURAL COMMUNICATION
INNOVATIVE METHODS AND COMPETENCE APPROACH IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES
LITERATURE AND LINGUOCULTURAL STUDIES
Announcements
2025-06-09
Круглый стол «Исследование проблем полиглотии»
6 июня в рамках XXI Международного симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации «Теория речевой деятельности – новая парадигма в науке о языке» состоялся круглый стол «Исследование проблем полиглотии».
Обсуждение вопросов полиглотии в рамках психолингвистических конференций проводилось уже в шестой раз с 2019 года. Докладчиками круглого стола стали главный научный сотрудник Института языкознания РАН, профессор МГЛУ Д.Б.Никуличева, ответственный секретарь журнала «Филологические науки в МГИМО» (Linguistics & Polyglot Studies), доцент кафедры английского языка №3 Г.А.Казаков и полиглот А.К.Бигулов.
Выступление Д.Б.Никуличевой «Приобретенное многоязычие в русской языковой культуре. Традиции и перспективы» было посвящено феномену многоязычного образования начиная от обучения детей в дворянских семьях XVIII–XIX веков и до полиглотов советского периода и современной России. Было отмечено, что в XIX веке на смену полиглотам-аристократам пришли полиглоты-исследователи из числа разночинцев, а в ХХ веке изучение языков стало для советских полиглотов способом расширения своего мира в закрытом обществе.
Г.А.Казаков в докладе «Мотивационные основы полиглотии» подчеркнул приоритетное значение волевых функций, в частности фактора мотивации, для достижения многоязычных знаний. Для объяснения природы мотивации у полиглотов была использована психологическая теория самодетерминации, связывающая мотивы человеческой деятельности с базовыми потребностями личности, что было подкреплено результатами опросов и высказываниями самих полиглотов.
Сообщение А.К.Бигулова «Эксперимент по применению методики гиперинтенсива по вхождению в разговорную практику немецкого языка только во взаимодействии с ИИ-тьюторами» ввело в научный оборот данные исследования, проведенного автором в 2024–2025 году. Эксперимент показал принципиальную возможность достижения порогового уровня владения языком в ходе занятий с голосовым агентом, а также большой потенциал технологий искусственного интеллекта для получения квантитативных данных о процессе овладения языком.
Круглый стол завершился оживленной дискуссией, во время которой участники обсудили подходы к измерению результатов при изучении языков, возможности семейного обучения языкам в детстве, актуальность полиглотии в современном обществе и другие проблемы. Докладчикам было предложено направить свои материалы для публикации в специальном выпуске журнала «Филологические науки в МГИМО».
More Announcements... |